Happiness Challenge

door Sofie Sunhttps://www.buildyourhappiness.nl/

Dag 1: Maak een lunchwandeling
Maak een lunchwandeling en geniet even van de frisse lucht.
Kijk of je daarna het verschil merkt dan als je binnen blijft en achter je laptop je lunch opeet.

Dag 2: Vraag een collega hoe zijn/haar weekend was
Ga naar een collega en vraag hoe het weekend is gegaan, vooral in deze periode.
Vraag hoe het echt was, stop niet bij ‘ja, wel anders zo’, of ‘beetje saai’.
Probeer er wat dieper op in te gaan. Wat is er zo anders, waarom is het saai?
Wat had diegene anders wel gedaan?
Thuis aan het werk? Geen probleem.
Plan een videocall in met 1 van je collega’s

Dag 3: Geef een compliment aan een collega
Geef een compliment aan een collega, wees zo specifiek mogelijk.
Aan wie heb je het compliment gegeven?
Wat is je compliment?

Dag 4: Geef een compliment aan een vriend of vriendin
Geef een compliment aan een vriend/vriendin, wees zo specifiek mogelijk.
Aan wie heb je het compliment gegeven?
Wat is je compliment?
Hoe werd het ontvangen?

Dag 5: Geef een compliment aan je ouders of partner
Vandaag gaan we verder: geef een compliment aan je ouders/partner, wees zo specifiek mogelijk.
Aan wie heb je het compliment gegeven?
Wat is je compliment?
Hoe werd het ontvangen?
Hoe is het voor jou om dit te doen?
Wat voelde je?

Dag 6: Plan meetingloze maandagochtenden
Plan meetingloze maandagochtenden in en ervaar hoe het is. Gebruik vandaag om (terugkerende)meetings te verplaatsen. Zie het als een paascadeautje aan jezelf. Begin de week vanaf nu zonder haast.

Dag 7: Vraag een onbekende collega mee voor koffie
Vraag een collega mee voor koffie met wie je nog nooit echt hebt gesproken, betaal ook voor diegene. Vraag bijv. wat de hobby’s van hem/haar zijn.
Kijk of je raakvlakken met diegene hebt. Op het werk of in het privéleven.
Schrijf het voor jezelf op hoe het is om dit te doen.
Thuis aan het werk? Geen probleem!
Plan een virtueel koffie kwartiertje of half uurtje met je collega in. Beloof je collega ook gelijk een goed bakje koffie als jullie weer op werk zijn.

Dag 8: Trakteer een collega op een lunch!
Trakteer een collega op een broodje.
Wat heb je getrakteerd?
Hoe reageerde die collega van jou?
Wat vond je zelf om dit te doen?

Dag 9: Zeg ergens nee tegen
Zeg nee tegen een verzoek, zonder excuses of iets dergelijks.
Je hebt het recht om ‘nee’ te zeggen. En als je dat eenmaal onder de knie hebt, voel je je extra vrij om ‘ja’ te zeggen tegen al het goede in het leven.
Waar heb je nee tegen gezegd?
Hoe heb je het ervaren?

Dag 10: Vertragen
We gaan vertragen. Elke keer als je iets wilt doen, vraag je je eerst af: waarom ga ik het doen?
Helpt het om mijn doel te bereiken?
Daarna neem je de beslissing of je de actie wel of niet gaat ondernemen.
Is het jou gelukt, bij wat voor beslissingen heb je het wel of juist niet toegepast?

Dag 11: Dankbaarheid
Waarvoor ben je dankbaar als je naar je omgeving kijkt?
Noem 3 dingen, schrijf ze of en lees het elke ochtend terug.

Dag 12: Dankbaarheid in je privéleven
We gaan een stapje verder, voor wie ben je dankbaar in je privéleven? En waarom?

Dag 13: Dankbaarheid in je carrière
Voor wie ben je dankbaar in je carrière? Waarom? Schrijf het op.
Hoe is het om dankbaarheid te voelen en op te schrijven?

Dag 14: Deel je dankbaarheid
Deel je dankbaarheid met een persoon voor wie je dankbaar bent.
Wat was de reactie van die persoon? Wat deed het met jou?

Dag 15: Afleiding
Wat zijn de dingen die je afleiden op het werk?
Schrijf ze op, (h)erken ze.
Wat kun je vandaag al doen om de afleidingen te verminderen?

Dag 16: Energie
Wat zijn de dingen die je energie geven op het werk?
Welke dingen ga je vaker doen zodat je meer energie krijgt?
Bonus: Maak een lijst wat je energie kost! Welke ga je van dit lijstje elimineren?

Dag 17: ‘dank je wel’ post-it
Laat een ‘dank je wel’ post-it met bijv. een bonbon achter op het bureau van een collega die je wil bedanken.
Probeer de reactie van die collega in de gaten te houden. Wat zie je aan diegene?
Heb je het niet gezien, vraag wat hij/zij ervan vond.
Thuis aan het werk? Geen probleem.
Laat een ‘dank je wel’ briefje met bijv. een bonbon op een onverwachte plek achter, maar dan voor 1 van je gezinsleden die je wil bedanken.

Dag 18: Videolunch
Organiseer een videolunchmiddag met je team, of met wat collega’s.
Spreek af met wat collega’s om tijdens de lunch met elkaar te gaan lunchen via een videocall.
Het is een leuke manier om met je collega’s even bij te praten en te lunchen, en je bent even met je gedachtes ergens anders.

Dag 19: Goedemorgen / Lente
Zeg eens ‘goedemorgen’ tegen iedereen die je tegenkomt op het werk, met een glimlach erbij. Ongeacht wie het is, de CEO, een schoonmaker, of iemand waar je niet echt een klik mee hebt. Hoe was het om tegen iedereen goedemorgen te zeggen?
Want voor reacties kreeg je terug?
Hoe heb jezelf dit ervaren?
Thuis aan het werk? Geen probleem.
De lente schoonmaak is alweer even achter de rug. Het is nu tijd voor een digitale schoonmaak.
Neem vandaag dan eens de tijd om je laptop op te ruimen en documenten te verplaatsen in de juiste map.
Voelt dat niet net zo verfrissend als de gebruikelijke lente schoonmaak?

Dag 20: Waar ben je goed in?
Ga je eens afvragen: waar ben ik goed in? Schrijf je antwoord op.
Kijk regelmatig terug op deze vraag en beantwoord hem opnieuw.
Waar ben ik goed in? Is er iets veranderd? Pas ik mijn competenties en kwaliteiten nog wel toe in mijn werkzaamheden?